Delegatie uit Louisiana maakt via Health Campus Limburg DC kennis met Vlaams life sciences-ecosysteem

Vandaag, donderdag 22 juni, brengt de gouverneur van de Amerikaanse staat Louisiana, samen met de secretaris van Koophandel en een delegatie van Amerikaanse CEO’s en academici, op uitnodiging van POM Limburg een bezoek aan Limburg. Het doel is om kennis te maken met het Vlaamse life sciences-ecosyst

Het bezoek aan Vlaanderen vindt plaats op uitnodiging van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg, na een kennismaking op een conferentie in San Diego vorig jaar. De delegatie bestaat uit gouverneur John Bel Edwards, secretaris van Koophandel Don Pierson en een twintigtal leiders van elf verschillende Amerikaanse life sciences-organisaties. Samen met Vlaamse partners als Flanders Investment & Trade (FIT), clusterorganisatie flanders.bio en innovatiecluster Medvia stelde de organisatie een uitgebreid programma samen om de sterktes van het Vlaamse en Limburgse life sciences-ecosysteem te benadrukken.

Vlaanderen als Europese leider
De zuidelijke Amerikaanse staat Louisiana heeft een sterke focus op kenniseconomie, waarbij de life sciences-sector een belangrijk speerpunt vormt. Er bestaat een aanzienlijke interesse in Vlaanderen, dat zich profileert als Europese leider in de biotech- en farmaceutische industrie. Verschillende Belgische bedrijven, waaronder Solvay en Oxyde, openden een vestiging in Louisiana. De ecosystemen in zowel Vlaanderen als Louisiana delen dan ook veel gemeenschappelijke kenmerken. “Investeringen in biowetenschappen kunnen niet alleen banen creëren en economische activiteit stimuleren – ze kunnen letterlijk levens redden”, zegt gouverneur John Bel Edwards. “Daarom is steun voor biowetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling al sinds het begin van mijn regering een pijler van de economische ontwikkelingsstrategie van Louisiana. Louisiana’s unieke troeven in life sciences kunnen nieuwe en opwindende mogelijkheden bieden voor gevestigde leiders in life sciences in andere landen. We zijn dankbaar voor de bereidheid van onze Belgische gastheren om samen te werken, wat een positieve impact op lange termijn kan hebben.”

Centrum eerstelijnszorg
Onder impuls van POM Limburg ontvangt gouverneur van Limburg Jos Lantmeeters de delegatie en zijn ambtsgenoot in Limburg. Hij benadrukt het belang van internationalisering: “Hoogwaardige gezondheidszorg is een universele behoefte. Het is essentieel dat we samenwerken om de uitdagingen in de zorg aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan samenwerking op het gebied van onderzoek en het vertalen daarvan naar praktische toepassingen, zoals digitale gezondheid of het op afstand volgen van patiënten. De Verenigde Staten zijn een sterke partner op dit gebied.” Vlaanderen heeft een indrukwekkende reputatie op het gebied van life sciences. Het is dan ook geen toeval dat het bezoek in Limburg plaatsvindt. Gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg Tom Vandeput: “Limburg wordt het centrum voor eerstelijnszorg in Vlaanderen. Met Health Campus Limburg DC hebben we de ambitie een nieuwe toonaangevende locatie voor zorginnovatie te creëren, zowel binnen Vlaanderen als daarbuiten. Dit doen we door middel van een vruchtbare samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en bedrijven.” Aangezien Louisiana beschikt over een van de grootste vrouwenziekenhuizen in de Verenigde Staten, komt het onderwerp van gezondheidszorg voor vrouwen ter sprake. In het toekomstige Remote Clinical Monitoring Center van UHasselt zal onder andere gewerkt worden rond risicozwangerschappen. In dat verband zal de bezorgdheid uitgedrukt worden over de impact van de strenge abortuswetgeving van de staat Louisiana op het welzijn van vrouwen.

Uitgebreid programma
De delegatie wordt getrakteerd op een uitgebreid programma, met onder andere een rondleiding op Corda Campus en een bezoek aan Bokrijk. In het kasteel van Bokrijk staat een netwerkreceptie gepland, waar belangrijke stakeholders uit heel Vlaanderen aanwezig zullen zijn.

• (Optioneel)
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.